Schimbările care au loc în privința tipului de relații dintre copii, mai ales la generațiile mai noi, se leagă, desigur, de faptul că ei sunt din ce în ce mai mult în mediul online. De aici, nerăbdarea lor, pierderea unor deprinderi de interacțiune fizică, apariția unor conflicte, care, de multe ori, pot degenera în agresivitate.
Se simte tot mai mult nevoia de a-i îndruma pe copii să comunice într-un mod care să-i ajute să fie împreună, să formeze grupuri, să instituie parteneriate care să le fie benefice. Cum facem aceste lucruri?

Este nevoie ca în grupurile de copii din mediul școlar (în clasele de elevi) să se găsească acele soluții care să-i ajute să depășească diferendele, copiii să știe cum să ajungă la o înțelegere, să învețe să fie toleranți, să învețe să se accepte. Cum facem?
Una dintre soluții este medierea, adică un proces în care o a treia parte, neutră și imparțială, asistă persoanele implicate, pentru a găsi propriile soluții care să rezolve conflictul.
Medierea se bazează pe încrederea pe care părțile o acordă mediatorului, ca persoană aptă să faciliteze negocierile dintre ele și să le sprijine pentru soluționarea conflictului, prin obținerea unei soluții reciproc convenabile, eficiente și durabile.
(Articolul 1 alin. 1 și 2 din Legea nr. 19/2006).
În mediul școlar, medierea este un proces care trebuie învățat și care are niște principii foarte clare:

  1. Medierea este o artă;
  2. Este nevoie de înțelepciune, dar și de autoritate;
  3. Înseamnă respectarea diferențelor datorită cărora lumea are sens;
  4. Este o responsabilitate, dar și un drept al fiecăruia;
  5. Este o experiență orientată spre echilibru;
  6. Înseamnă comunicare eficientă;
  7. Este necesară tuturor, pentru soluționarea conflictelor. Medierea intervine atunci când trebuie stins un conflict, fără ca demnitatea cuiva să fie lezată. Ea propune dialogul. Pentru a-i putea ajuta pe copii să învețe să relaționeze cât se poate de normal în grupurile din care fac parte (în clasele lor, în grupurile lor) este nevoie ca în fiecare colectivitate să existe colegi care, în mod voluntar, să dorească să dețină rolul de mediator, pentru a-i ajuta pe cei implicați în conflict să găsească singuri o soluție la problema lor.
    Elevul mediator nu oferă soluții la problemele ce pot apărea între copii, nu impune nimic nimănui, nu forțează pe cineva, în niciun mod. El urmează niște pași, niște proceduri stabilite, astfel încât cei implicați în conflictul ce a apărut între ei să găsească soluția rezonabilă pentru rezolvarea conflictului.
    Liceul nostru a demarat un proiect în care copiii doresc să ajute la găsirea unor soluții pentru problemele lor. În fiecare grup/clasă vor exista copii care, în mod voluntar, vor avea rolul unui mediator.
    Pilotând acest proiect, copiii vor învăța să găsească soluții la micile sau marile probleme ce apar frecvent în interacțiunile lor. Este normal ca ei să interacționeze, este normal ca, uneori, să apară și conflicte, dar este foarte important ca ei să învețe că, la orice problemă/conflict, se va găsi o soluție care să-i ajute, pentru ca și mâine sau în orice alt moment, să fie, în continuare, împreună. Vor învăța că doar așa vor fi mai puternici, că le va fi bine, că pot construi relații și pentru viitor!

Psih. Ileana Zărnescu
Psihoterapie cognitiv – comportamentală