Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este Madame-1.jpeg

Într-un interviu publicat în Chemarea credinței, Revista Patriarhiei Române pentru copii și familia creștină, Mona Șerbănescu, fondatoarea și directoarea Liceului Pedagogic Ortodox „Anastasia Popescu”, vorbește despre formarea socio-morală și spirituală ca scop primordial al educației. Nu cunoștințele sunt esențiale, ci formarea de comportamente, atitudini și valori, spune ea.

Fondatoarea liceului povestește cum a reușit să înființeze o grădiniță înainte de 1989 și cum a ajuns, după 1990, să o coopteze în echipa de dascăli pe legendara „Mama Sica”, cea mai importantă promotoare a introducerii Religiei ca materie școlară.

Curcubeul, simbol al speranței

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este descarcare.jpg

Înainte de 1989, când studiul limbilor străine era restricționat și puțini elevi se orientau către studii de filologie, Monei Șerbănescu i-a venit ideea să înființeze o grădiniță, „singura modalitate de a le oferi o educație bună copiilor, care să poată influența în bine și viitorul țării noastre”.

A reușit să înființeze instituția în 1986, în sistem de cooperație, „un hibrid care reușise și pe timpul acela să îmbine activitatea la stat cu inițiativa particulară”, își amintește ea.

Grădinița a primit numele de Arc-en-Ciel („Curcubeu” în franceză).

„Revoluția m-a prins «antreprenor», lucru care m-a ajutat să îmi continui proiectul cu mai mare ușurință”, spune profesoara.

Educație spirituală inspirată de chipul bunicii

„Însă proiectul meu nu era complet, căci voiam să le transmit copiilor și o educație spirituală, pentru care nu aveam însă cultura necesară, singurele mele cunoștințe fiind amintirile de pe când eram mică”, povestește ea.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este MSP_6278.jpg
În 2018, Părintele Patriarh Daniel i-a oferit Diploma Anului omagial al unității de credință și de neam și a Anului comemorativ al Făuritorilor Marii Uniri din 1918.

„Aceste imagini pe care le păstram în minte erau cu bunica mea închinându-se la icoana Sfântului Nicolae și cu Sfintele Paști, când «treceam pe sub masă»”, adaugă profesoara.

„Ele m-au impulsionat să pun în aplicare dorința de a le oferi elevilor și o educație duhovnicească, de care, copil fiind, am dus lipsă.”

Mama Sica, dascăl emblematic

„Pe doamna Anastasia Popescu, profesoara care a luptat pentru reintroducerea religiei în școli, am văzut-o într-o emisiune televizată și mi-am pus în gând să fac tot posibilul pentru a o aduce la noi la grădiniță și a-i face cunoștință cu copiii”, își amintește Mona Șerbănescu.

Cunoscută și sub numele de Mama Sica, profesoara Anastasia Popescu a ajuns pentru prima dată la Grădinițele Arc-en-Ciel într-o zi de 21 noiembrie, la sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în Biserică. Data a devenit ulterior ziua școlii care avea să poarte numele profesoarei.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este Mama-Sica-Anastasia-Popescu-dupa-1990-Marturisitorii-Ro-1484X1080.jpg

„Aniversarea primei întâlniri cu dumneaei a devenit o tradiție care a luat amploare de-a lungul anilor, ajungând, în prezent, să fie o celebrare a educației extinsă pe o lună de zile, noiembrie, când am instituit Luna Educației Creștin-Ortodoxe”, spune directoarea instituției educaționale care ulterior a devenit Liceul Pedagogic Ortodox „Anastasia Popescu”.

Astfel, școala poartă numele celei care „a reușit să ne insufle ideea că a fi dascăl este mai mult decât o meserie, este o vocație”, adaugă Mona Șerbănescu.

Școala trebuie să formeze atitudini și să transmită valori

Liceul are profil pedagogic tocmai „pentru a continua lucrarea Mamei Sica, aceea de a susține formarea unor profesori care să asigure viitorul școlii”, explică ea. „Principiile dumneaei sunt bazate pe o bună comunicare, pedagogia dovedindu-se un factor fundamental în relaționarea dintre oameni chiar și în familie”.

Din nefericire, spune directoarea liceului, „acum traversăm o perioadă cu o mare lipsă de comunicare, cauzată, paradoxal, de tehnologia avansată de care dispunem. Deși ea ar trebui să ne ajute să ne dezvoltăm capacitățile de comunicare, ni le reduce de fapt, făcându-ne să ne limităm și să minimalizăm vocabularul la fondul principal lexical”.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este WhatsApp-Image-2020-11-26-at-11.44.09.jpeg
Școala în timpul pandemiei se face în regim hibrid, cu multe activități online. Cât s-a putut, s-au făcut ore în aer liber, în curtea liceului. Foto credit: Liceul Pedagogic Ortodox „Anastasia Popescu”

De aceea, principalele obiective ale liceului sunt formarea de atitudini și transmiterea de valori: „În opinia mea, nu noțiunile transmise sunt esența școlii, ci comportamentele, atitudinile, idealurile și toate valorile pe care copilul, mai apoi adolescentul, le poate acumula, astfel încât formarea sa să aibă coerență.”

Pregătirea tinerilor pentru viață

„Consider că tinerii ar trebui să își cultive discernământul și să învețe singuri să aleagă între bine și rău. Să reușească să ia decizii bune pe cont propriu și să învețe din greșelile lor. Au nevoie să li se predea valori morale, să fie învățați să nu se oprească la suprafață, ci, cu dragostea, să meargă până la esențe, în miezul lucrurilor”, afirmă Mona Șerbănescu.

„E necesar nu doar să fie lăsați să pună întrebări, dar și să fie impulsionați să o facă”, adaugă profesoara, care consideră că analfabetismul funcțional „nu constă doar în neînțelegerea sensului celor citite, ci și în nepriceperea mesajelor de factură etică și duhovnicească”.

„Încercați și voi să urmați îndemnul Fericitului Augustin: «Iubește-L pe Dumnezeu și fă ce vrei»! Aceste cuvinte înseamnă că, dacă te lași călăuzit de dragoste, nu mai ai cum să faci răul”, explică profesoara.


Despre autoarele interviului

Interviul a fost realizat de Ioana Busuioc, învârstă de 14 ani, și Philippa Balla, în vârstă de 13 ani, eleve la Liceul Pedagogic Ortodox „Anastasia Popescu” din București (foto jos, cu profesoara în centru).

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este elevele-liceului-anastasia-popescu-si-profesoara-intervievata-de-ele.jpg
Foto credit: Arhiva personală

Despre Monica-Valentina Șerbănescu

Profesoară de limba franceză și limba română, doctorandă în Științele Educației și Teologie de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. A publicat de-a lungul timpului numeroase articole în domeniul pedagogiei ortodoxe, materiale pentru copii, albume cu lucrări ale copiilor, comentate și adnotate, traduceri din limba franceză.

A fost distinsă de Părintele Patriarh Daniel cu Ordinul „Doamna Maria Brâncoveanu” în 2017, iar în 2018 Preafericirea Sa i-a acordat și Diploma a Anului omagial al unității de credință și de neam și a Anului comemorativ al Făuritorilor Marii Uniri din 1918.

Despre Anastasia Popescu

Profesoară de religie, Anastasia Popescu („Mama Sica”, 1911-1995) a fost autoarea cărții „Cum să-i învățăm pe copii religia?” și neobosită misionară creștină. După 1990, la venerabila vârstă de 79 de ani, s-a aflat în fruntea mișcării civice care obținut introducerea studiului religiei în școlile românești.

Ștefana Totorcea