Luni, 7 aprilie, l-am comemorat cu toții pe cel care a fost matematicianul Solomon Marcus, membru al Academiei Române. Evenimentul a adus un omagiu emoționant unuia dintre cei mai străluciți intelectuali români, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la naștere.

Spre bucuria noastră, au fost prezenți foști studenți ai academicianului Solomon Marcus care au fost puternic influențați de personalitatea deosebită a celui care i-a format ca matematicieni: dl Gheorghe Păun, membru al Academiei Române și dl Ion Lăcraru, matematician.

De asemenea, ne-au onorat cu prezența lor domnii Tudor Călin Zarojanu, jurnalist și scriitor, și Florian Petrescu, ambii matematicieni ca formare inițială și admiratori ai lui Solomon Marcus. După prezentarea dlui Academician Păun, a fost citit și mesajul dnei Daniela Vasile, fostă studentă a profesorului academician Solomon Marcus:

„Dragi elevi ai Liceului „Anastasia Popescu”,

Stimați profesori și invitați,

Îmi pare sincer rău că nu pot fi alături de dumneavoastră astăzi, pentru a celebra contribuțiile remarcabile ale profesorului Solomon Marcus. Aș dori să împărtășesc câteva amintiri și reflecții despre impactul profund pe care l-a avut asupra mea ca studentă și, ulterior, ca profesoară.

În toamna anului 1985, în calitate de studentă în primul an la Facultatea de Matematică, am avut privilegiul de a-l avea pe profesorul Marcus ca mentor. Îmi amintesc clar prima sa prelegere: a intrat în sală cu o prezență calmă și o voce blândă, vorbind într-un ritm deliberat, care ne invita la reflecție profundă.

Două aspecte ale stilului său de predare m-au influențat profund:

• Gândirea cu voce tare – Profesorul Marcus obișnuia să-și exprime procesele de gândire în fața noastră, modelând o abordare analitică și profundă a matematicii. Această metodă ne-a învățat nu doar soluțiile, ci și felul în care se ajunge la ele.

• Timpul pentru reflecție – Nu se grăbea niciodată să treacă la următorul subiect fără a ne oferi timp să asimilăm ideile, încurajând o înțelegere profundă și durabilă.

Fiecare frază rostită de el avea incărcături profunde si deschidea o nouă perspectivă asupra matematicii, dezvăluindu-ne o lume a ideilor pe care nu o întâlnisem anterior – cu toate că aveam experiență din olimpiade și intrasem prima la admitere. În acel prim curs, ne-a spus: „Matematica este o lume a ideilor”, și ne-a ghidat cu măiestrie în explorarea acestei lumi.

Pot fi toate teoremele demonstrate?

Ce se întâmplă dacă printr-un punct exterior unei drepte putem duce mai multe paralele la dreapta respectivă? Dar dacă nu putem duce niciuna?

Ce înseamnă adevăr în matematică?

Cum putem construi aritmetica pornind de la un set de axiome?

Ce legătură există între noțiunea de număr și experiența noastră asupra timpului și spațiului?

Un alt aspect remarcabil al gândirii sale era abordarea transdisciplinară. Reușea să conecteze matematica cu lingvistica, poezia, semiotica, literatura, văzând în fiecare dintre acestea o formă de structură, o ordine a gândirii. În lucrările sale, a arătat cum conceptele matematice pot fi aplicate în analiza literară sau în interpretarea culturii – deschizând astfel noi orizonturi pentru înțelegere.

Avea darul rar de a simplifica concepte complexe și de a le face accesibile tuturor. Această abilitate nu venea dintr-un talent pedagogic superficial, ci dintr-o înțelegere profundă a esenței ideilor și dintr-o dorință sinceră de a le împărtăși.

Privind în urmă, îmi dau seama cât de norocoasă am fost să-l am ca sursă de inspirație și mentor. Filosofia și metodele sale de predare continuă să-mi influențeze și astăzi practica didactică. Profesorul Solomon Marcus nu a fost doar un matematician de excepție, ci și un gânditor vizionar, un pedagog dedicat și un umanist autentic.

Moștenirea lui este vie astăzi – prin discipolii săi, prin discipolii discipolilor săi, dar și prin nenumăratele texte pe care ni le-a lăsat.

Cu recunoștință,

Daniela Vasile”